المدرب:علي شكري
مقدمة عن البرنامج
قد يحصل التعثر المالي للعديد من المنشأت والأفراد الذين يدخلون في عالم الأعمال، وهي فترة زمنية لا تستطيع المنشأة فيها سداد الديون والفواتير والالتزامات الأخرى بتاريخ استحقاقها ولاسباب مختلفة، وعلى المنشأة القيام باجراءات لتقليص فترة التعثر المالي وحلّه بطرق متعددة، كما ان الدائنين عليهم ادارة ملف التعثر المالي بعناية فائقة،خاصة أن التعثر المالي يؤثر بشكل مباشر على الميزانية العمومية للمنشأة وقد تصل بعضها إلى الإفلاس اذ لم تسارع المنشأة بحل التعثر المالي حال حدوثه وبالتالي امكانية خسارة كاملة لديون جهات التمويل التجاري او المصرفي.
الفئة المستهدفة
رؤساء الاقسام وضباط الائتمان والتحصيل والرقابة على الائتمان والعاملين في المجال المالي والبيعي.
الهدف العام للبرنامج
اكساب المتدربين مهارات ادارة محفظة التعثر المالي وتحصيل الديون وكيفية ممارستها بانتظام،حيث يكتسب المتدرب بموجبها مهارات حقيقية تمنحه قدرة احترافية مبنية على لغة الإنجاز ومرتبطة بأهداف مخطط لها.
أهداف البرنامج
- التعرف على أسباب ومراحل التعثرالمالي.
- اكساب المشاركين القدرة على استخدام الاساليب للتنبؤ بالتعثرالمالي.
- تحديداليات قياس الظواهر الائتمانية للتعثر.
- معرفة الإنذارات وطرق الاكتشاف المبكر للتعثر المالي.
- ادارة فاعلة لملف التعثر المالي والتحوط لتفادي الخسائر المحتملة.
- تدريب المشاركين على أساليب معالجة التعثر المالي.
المحتويات
اليوم الأول: التعثر المالي للمنشأت
- المقدمة وتعريف التعثر بشكل عام.
- ما هو التعثرالمالي.
- أنواع التعثرالمالي.
- أسباب التعثرالمالي (الداخلية والخارجية).
- مراحل التعثرالمالي.
اليوم الثاني: التنبؤ بالتعثر المالي
- ظواهرالتعثرالمالي وهل يمكن التنبؤ به.
- مفهوم التنبؤ بالتعثرالمالي.
- محددات التنبؤ بالتعثرالمالي.
اليوم الثالث: مقاييس التعثر لعملاء الائتمان
- الاساليب المستخدمة في التنبؤ بالتعثرالمالي.
- قياس بعض الظواهر الائتمانية
- الإنذارات المبكرة وطرق اكتشاف التعثر المالي.
اليوم الرابع: ادارة ومعالجة التعثر المالي
- ادارة التعثر المالي والتحوط لتفادي الخسائر المحتملة.
- أساليب معالجة التعثر المالي.
المدرب |
تاريخ الانعقاد |
الرسوم للاعضاء |
الرسوم لغير الاعضاء |
علي شكري |
27/4 – 30/8/2025 |
120 |
140 |
عن المدرب
Having over 33 years of experience in banking and finance, Mr. Ali Shukri combines a wealth of expertise in the fields of business development, planning, credit and financial risk management, entrepreneurial businesses in addition to arbitration.
Mr. Shukri graduated from Al Yarmouk University – Jordan in 1990, since then he has worked in the banking industry and held different positions, which helped him, have a vast understanding of the banking industry especially in a fluctuation market (Palestine).
Currently, he holds the position of Director of Commercial Business Development at the Cairo Amman- Bank. Among his main responsibilities is to assess and trigger business field. Ali plays a senior advisory role to corporates and businesses on loan rescheduling and bad debt management particularly when businesses face deteriorating financial performance. As well, as manages the development of banking products and client relations. His leadership skill has led to orienting businesses towards the best approach to succeed on a strategic level.
Holder of a TOT certificate, Ali has designed and delivered many training courses in his field of expertise (more than 85 training courses). Keeping the target audience in mind, Ali customizes the material to polish desired competencies to be acquired during and after the training. Some of the regular courses he delivers are: (a) credit analysis/management, (b) bad debt management, (c) small\medium enterprises risk/management, and (d) professional management skills(e) Green finance(f) arbitration.
To accumulate his experience, Ali has become a certified international arbitrator in the field of banking and financial matters. He has been called on a number of occasions to review and report on financial disputes as well as to address the court regarding these cases.
He is a dynamic personality and always seeks to be updated, therefore, he attends various local and international conference to increase his know how in the in business and banking industries.